Cel voor moedige actie – Solidair met Pepijn!

Als je Israël zegt, dan zeg je kolonialisme. Dan zeg je genocide. Dan zeg je bezetting, etnische zuivering, verdrijving, apartheid, folter. En dat Israël heeft een ambassade in Den Haag. De bezettingsmacht die dagelijks meer land afneemt van de Palestijnen wordt gesteund met wapentuig, geld en door de politiek van de Nederlandse overheid en door tal van bedrijven die geld verdienen aan dit alles. De media papegaaien de hasbara propaganda die onophoudelijk uit de burelen van de zionisten over ons wordt uitgestort trouw na. Alsof het niet de Palestijnen zijn die slachtoffer zijn. Zoals het recht(s)geaarde ziofascisten betaamt draaien ze graag de rollen dader – slachtoffer om.

Wat ook wordt verwelkomd is het dienst nemen in het leger van de zionistische entiteit, het zogenaamde IDF waarin de D voor ‘defense’ staat, ‘verdediging’. Maar wat de
in mei 1948 gevestigde staat sinds die tijd gedaan heeft en doet heeft met verdediging niks te maken. Waar het wel mee te maken heeft? Met terreur. Terrorisme dus. Met de O van ‘oppression’ of ‘occupation’. Vandaar dat die terroristische organisatie vaak IOF wordt genoemd. Maar je krijgt nog eerder een lintje als je hier terug komt na je bijdrage te hebben geleverd aan het gooien van bommen op tenten, het beschieten van onschuldigen en het martelen van de Palestijnse gijzelaars in de zionistische concentratiekampen, dan dat je voor de rechter wordt gesleept. Hetzelfde geldt voor de kolonisten die dagelijks op de Westelijke Jordaanoever aanvallen uitvoeren waarbij Palestijnen worden vermoord. Straffeloosheid is troef.

Waag het niet tegen dit alles in het geweer te komen, maar dan zonder geweer. De wapens van het verzet, van de directe actie en de sabotage, zijn hamers om wapentuig mee stuk te slaan zoals Palestine Action doet, of om ramen mee in te slaan om vervolgens de vertegenwoordiging van de terroristische organisatie Israël in brand te kunnen steken.

Dat laatste was de intentie van Pepijn Koops, brand in de ambassade in Den Haag veroorzaken. Hij maakt er geen geheim van. Jammer dat het niet gelukt is want die ambassade is een schandvlek, een van de vele, waar het bloed van Palestijnen aan kleeft. En Pepijn? Die zit in voorarrest sinds hij op 19 september 2025 werd opgepakt voordat hij ook maar met brandstof aan de slag kon. Hij wilde namelijk niet achteloos maar wat binnen gooien, voorkomen dat er slachtoffers zouden vallen. Maar daarmee nam hij een groot risico voor zichzelf. Hetzelfde kunnen we niet zeggen van de moordenaars die zich soldaten van ‘the most moral army’ noemen. Die filmen trots hoe ze gebouwen met mensen en al erin opblazen en gericht kinderen doodschieten en zetten het filmpje op social media. Ze zijn daarop ook te zien, zo zeker zijn ze ervan dat ze overal mee wegkomen. Zij kunnen zonder risico de grootste misdaden plegen, zelfs het verkrachten van Palestijnse gijzelaars kan op applaus rekenen.

Wat Pepijn verwachtte dat zou gebeuren, en of het lukken zou? Hij heeft een interview gegeven, dat je hier kunt lezen. Intussen is na meerdere pro forma zittingen waarin zijn voorarrest werd verlengd zijn zaak behandeld door de rechtbank in Den Haag op 8 juni jl. Ik heb die overigens niet zelf kunnen bijwonen maar wel kennis genomen van een verslag waaruit ik put.

Tijdens die zitting werd het hem verboden zijn verklaring (volledig) voor te lezen. De rechtbank zei ‘geen geschiedenisles’ en ‘geen politieke standpunten’ te willen horen. Maar laat nu net die geschiedenis en het politiek standpunt over die geschiedenis die naar de situatie van nu heeft geleid allesbepalend zijn. Voor de reden van Pepijn om dit te doen allereerst. Maar ook voor het OM om de straf te eisen die die dag geëist werd: 26 maanden gevangenis waarvan 6 voorwaardelijk voor een poging tot brandstichting die nog niet eens een poging kon worden. Het ging om een politiek proces. En dan moet de gedaagde zijn bek houden? Het zou een goede en geslaagde grond voor wraking zijn geweest. De rechtbank was partijdig en bevooroordeeld. Het doet me denken aan de mensen van Palestine Action die ook hun motivatie niet naar voren mochten brengen. Net alsof de daden van verzet zomaar in het luchtledige voor de lol worden gepleegd, door vernielzuchtige mensen die nergens over nadenken.

Het was merkbaar in de rechtszaal op 8 juni hoe er door het OM en ook door de rechtbank werd gekeken naar Pepijn. Als iemand die het voor de aandacht voor zichzelf zou hebben gedaan in plaats van voor Palestina. Zo suggereerden OM en reclassering dat de daad “was begaan vanuit grootheidswaan en verlangen naar status”. Karaktermoord is dat, gebaseerd op het doelbewust verkeerd geïnterpreteerde gegeven dat hij verklaarde het jammer te vinden dat de actie niet meer aandacht heeft gekregen in de media.

Ja. Dat is zeker jammer! Een actie, geslaagd of niet, die bekendheid krijgt, kan anderen namelijk motiveren. Maar dat is natuurlijk precies wat het OM niet wil, wat de staat niet wil: motivatie. En opnieuw werken de media mee aan het doodzwijgen van de actie. Stel je voor dat andere mensen op een idee worden gebracht. Ook voor de solidariteit met Pepijn is het bijzonder treurig dat er zo weinig ruchtbaarheid is gegeven aan zijn verzetsdaad en zijn gevangenschap. Zo kon het ook gebeuren dat ondergetekende nog maar drie weken geleden zelf kennis kreeg van de actie van Pepijn en het feit dat hij daar nog steeds voor vastzit. Daar moeten we maar eens verandering in aanbrengen!

In de beklaagdenbank zat die dag een Pepijn met de rotsvaste overtuiging dat er een einde aan de genocide op de Palestijnen moet komen. Zonder spijt. Enorm sterk. Het is dat ontbreken van een spijtbetuiging die tegen hem wordt gebruikt. Termen als ‘ernstige misdaad’ en ‘geschonden rechtsorde’ galmen door de rechtszaal waar Pepijn niet mag spreken van genocide en van de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid met hun geschonden rechtsorde alsof er geen geschonden internationaal recht is dat bepaalt dat je bij genocide moet ingrijpen. Wetten en rechtspraak worden als altijd selectief toegepast op David en niet op Goliath. En toch staat deze David rechtovereind. Pepijn besluit met te zeggen dat een deel van het onrecht jegens Palestina hier in Nederland plaats vindt.

Op maandag 22 juni was de uitspraak: 26 maanden waarvan 10 voorwaardelijk. De proeftijd gaat gepaard met bijzondere voorwaarden. Aan die voorwaarden kun je zien hoe iemand die strijdt voor de vrijheid, het leven en het recht op het land van de Palestijnen wordt gepsychologiseerd en gekleineerd.

Zo moet Pepijn om die tien maanden niet alsnog te moeten uitzitten “zorgen voor een zinvolle dagbesteding”. Laat me raden, die zinvolle dagbesteding moet zeker een tijd- en energie opslorpende rot baan zijn die slecht betaald wordt en je van de straat houdt?
Wie bepaalt wat zinvol is? Volgens mij is verzet tegen genocide heel zinvol, op welke manier dan ook. En dan zijn er nog de gesprekken die hij geacht wordt te hebben “met een deskundige over ideologie”. Als je tegen kolonialisme en genocide bent is er blijkbaar wat mis met je ‘ideologie’. Volgens mij is er internationaal iets mis met het gedachtegoed dat het prima is om een heel volk uit te moorden om landjepik te kunnen doen. En waar je in de rechtbank niks mag zeggen daarover, wordt het praten erover verplicht om je op andere gedachten te proberen te brengen. Ik wens Pepijn veel succes met het radicaliseren met zijn toekomstige gesprekspartner.

Maar het duurt nog even voor het zover is. Met aftrek van voorarrest heeft ie nog een flinke tijd te gaan, hoger beroep of niet, en in die tijd is het zaak solidariteit met Pepijn te organiseren. Dat kan bestaan uit brieven schrijven, of gewoon een leuk kaartje sturen, en uit solidariteitsacties, bij de bajes waar hij zit of elders dat relevant is. Plekken genoeg. Oh ja, Pepijn mag niet in de buurt van de ambassade komen zodra hij vrij is. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die daar nog wel in de buurt mogen komen.

Wees solidair met Pepijn Koops, politieke gevangene voor de bevrijding van Palestina in Nederland! Laten we beginnen met hem te overladen met steunbetuigingen. Die kun je sturen naar:

Pepijn Koops (13052956, 29/12/1970)
p/a P.I. Alphen aan den Rijn, afdeling West 2B (cel 26)
Eikenlaan 36
2404 BR Alphen aan den Rijn
Bron: Indymedia

From the river to the sea, Palestine will be free!

Joke Kaviaar 24 juni 2026

HET ENE GEWELD IS HET ANDERE NIET

Reeds verschenen bij Konfrontatie

Alsjeblieft, laat me dan maar terrorist zijn. Het is me een hele eer. Want terrorist, dat ben je wanneer je voor vrijheid en gelijkwaardigheid strijdt. Je bent per definitie geen staatscrimineel, want die mogen worden overladen met goedkeuring, eer en straffeloosheid. Nee, dan ben ik liever terrorist. Ik zou, als ik dat kon, met alle soorten van genoegen de wapens opnemen tegen de toegelaten, opgekweekte haat die genocide organiseert en vluchtelingen over de kling jaagt. Bevrijding bereik je niet met alleen maar een hart van goud.

Lees verder

“EIGEN PIEMELS EERST”

Dit artikel verscheen reeds in Konfrontatie

Blauwe pentekening van twee vrouwen rug aan rug. Links een blondine met lang haar, met een topje aan, rechts een moslima met hoofddoek. Achter hen het vrouwenteken, tweemaal.

“Daar moet een piemel in” riepen ze in Steenbergen eind oktober 2015. De leus werd geroepen door een groep mannen die de door de gemeente georganiseerde informatiebijeenkomst in een sporthal kwam overschreeuwen. Het was overigens niet de eerste intimidatie en niet het eerste geweld tegen de dappere voorstandster die op die avond kwam spreken ten gunste van de komst van een AZC. Dat AZC is er destijds niet gekomen.

De leus is daarna nog regelmatig gehoord, onder andere gericht tegen feministen die protesteerden bij een bezoek van Wilders aan Spijkenisse in januari 2016. Wilders deelde daar toen ‘verzetsspray’ uit “die ervoor zou dienen verkrachtingen en aanrandingen van mannelijke vluchtelingen te bestrijden”.

Lees verder

Poten af van onze vrijheid!

Reeds verschenen in Konfrontatie

Eens, lang geleden, toen ik nog maar net politiek bewustzijn begon te ontwikkelen, toog ik met een emmer witkalk en een kwast naar de gangen onder onze flat waar zich de boxen bevonden. In die gangen, op deuren en muren, hadden fascisten hakenkruizen geklad. Die schilderde ik over, in de volle overtuiging dat wat ik deed, goed was. Ik kan me niet herinneren dat iemand het me ooit heeft zien doen, maar blijkbaar wist mijn broer het destijds wel, want die herinnerde mij er afgelopen week toevallig aan.

Vermoedelijk zouden de meeste mensen me een duim omhoog gegeven hebben, als ze me bezig gezien hadden. Ik was vooral voorzichtig omdat ik de plaatsers van die hakenkruizen niet wilde tegenkomen. Die zijn er toen trouwens wel achter gekomen wie hun nazi-uitingen verwijderde. Ze hebben me wel eens opgewacht en gelukkig zag ik dat op tijd. Anders was ik waarschijnlijk vanaf de achtste verdieping van de flat ‘gevallen’.

Lees verder

Breek het Europese IJS!

Dit artikel werd reeds geplaatst op Konfrontie

Op zaterdag 21 februari vindt er in Den Haag voor de tweede keer een protest plaats tegen de ICE razzia’s in de VS. De organisatoren verbinden daar de Europese situatie aan, want ook hier zijn razzia’s en deportaties.

Het is een illusie te denken dat Fort Europa het zoveel beter doet dan de VS. Wat Fort Europa beter doet is vooral het verbergen van de terreur tegen vluchtelingen. Het is niet zo zichtbaar als de zwaar gewapende ICE agenten in de straten van Minneapolis, Minnisota. Toch vallen ook hier, en misschien nog wel meer, doden. Fort Europa kent vele mensonterende detentiecentra en kampen en gewelddadige deportaties. Het is goed aan het oog onttrokken en weet zich dus te vrijwaren van hevige protesten, laat staan verzet. Laten we eens zien of we daar verandering in kunnen aanbrengen.

Abolish Frontex!

Lees verder

“Een van die krakers loopt blauw aan en hij ligt te braken”


Uit de doofpot rond de dood van Hans Kok

Dit artikel is verschenen in Buiten De Orde #3, 2025. Je vindt BdO #3 HIER.

Het was vrijdag 25 oktober 1985. Ik was een van de tweeëndertig arrestanten na de ontruiming van de woning Schaepmanstraat 59-1 de dag ervoor, in de Staatsliedenbuurt van Amsterdam. Het was de dag dat ‘Hansie-boy’ in een cel in het hoofdbureau van politie aan de Marnixstraat stierf. Wat ik hier ga vertellen is mijn getuigenis van die dag. En deze getuigenis is tot op de dag van vandaag in de doofpot gestopt en gebleven.

Wat ging eraan vooraf?

Lees verder

Strijd tegen racisme: laten we de stokjes overnemen!

Reeds geplaatst in Konfrontatie

Toen afgelopen zaterdag de laatste twee geplande demonstraties van Kick Out Zwarte Piet niet doorgingen omdat gemeenten en intochtcomités van Texel en Yerseke toezeggingen hadden gedaan om te stoppen met blackface Zwarte Piet, toog ik naar de tentoonstelling met de oproep: ‘Nederland, word beter!’ in Amsterdam.

Lees verder

Fascisten, zionisten: Laat ze niet lopen! Death To The IDF!

Reeds gepubliceerd in Konfrontatie.

Terwijl in Londen zaterdag meer dan 100.000 fascisten worden gefaciliteerd door de smeris aldaar, ook wanneer zij een tegendemo van antifascisten insluiten (kettelen), ontstaat hier de ophef over Bob Vylan die in Paradiso blijkbaar gezegd zou hebben fascisten op te zoeken op straat. En..? Dus..? Al zou die letterlijk hebben opgeroepen fascisten van straat te jagen, wat is het probleem?

Terwijl in Gaza het IDF bezig is om Gazastad inclusief inwoners volledig plat te bombarderen en op de West Bank massaal Palestijnen gegijzeld worden door dat zelfde IDF, ontstaat hier ophef over de slogan “Death Death To The IDF”. Met Your Local Pirates hebben we van die slogan een lied gemaakt, geïnspireerd door Bob Vylan. Uit solidariteit en als deel van de strijd voor een vrij Palestina en omdat de zionistische apartheidsstaat Israël geen recht van bestaan heeft als zijnde de koloniale genocidale bezettingsmacht die het is. Kom maar op, GenoCIDI! Kom maar op, Halsema. We blijven het zeggen: Death to the IDF en Down With Zionism!

Lees verder

NOOIT MEER IS NU!

Reeds gepubliceerd in Konfrontatie


[noot onderin vanwege verwijderd tekstdeel in dit stuk: de media citeerde de IS woordvoerder verkeerd]

Never again is now!’ stond er even in grote rode letters op het monument op de Dam afgelopen zaterdag. Vernieling, zo oordeelt de smeris en pakt de schrijver van de tekst direct op.

Er is eigenlijk maar een ding over te zeggen: Het is juist buitengewoon toepasselijk. De vraag is dan ook: waarom stond dat niet allang eerder, gebeiteld en wel, op dat monument? Is het omdat dit de hypocriete en ronduit fascistische kransenleggers op 4 mei wat teveel in hun gezicht zou schreeuwen dat ze daar niks te zoeken hebben met hun geveinsde zorg om slachtoffers van genocide?

Lees verder